Home (CZ) | PL | SK | DE | EN | RU
Aktuality
Video
Reference
ROI has become an important partner for the successful restructuring of business processes. The special quality of ROI lies in it being a blend of “implementer” and “strategizer", and it works so closely with the shop floor that synergies come about between the big players in the automotive sector and medium-sized companies operating worldwide, like Grohe.
Detlef Spigiel, Member of the Board of Directors, Grohe AG

Produktion 2010 duben

 

Esterer: Náklady a doba na prosazení inovativního zhotovovacího konceptu

Firma Esterer vyrábí už desetiletí jako lídr na trhu cisternové vozy a zařízení na tankování letadel. Nyní se vedení rozhodlo nastavit nově procesy a produkty ve všech oblastech a přitom firmě pomohla poradenská společnost ROI Management Consulting AG.

Autor: Silke Brügel

HELSA/MNICHOV - Enormní růst objednávek v létě 2009 překvapil všechny zodpovědné osoby: ,,Na to, abychom uměli splnit požadavky na čas, jsme museli v rekordním čase tří týdnů spustit započaté změny našich metod a vyměnit metodu produkce ostrůvků a začít výrobu podle toku hodnot. Změna byla velkým závazkem pro všechny," říká Julia Esterer, vedoucí obchodu v Dr-Ing. Esterer Ulrich GmbH & Co KG. Společnost, která vyrábí autonástavby a vybavení, sídlí v hesenské Helse.

,,Na enormní výkon našich zaměstnanců v pětihodinovém taktu, který zajistil zdvojnásobení výroby, jsme velmi pyšní,“ pokračuje Julia Esterer. Motivační boom přišel v tom nejlepším čase a posilnil nadšení a důvěru v restrukturalizaci výroby podle metody štíhlého podniku.

 

Důsledná modularizace produktů

Spuštění první části reorganizace začalo v lednu 2009 na cisternových vozech. Zde se hotová vozidla a přívěsy rozdělily do 2 nebo 3 os. ,,Variabilita kotlů, přístrojových desek, podvozků, ale i koncepce zacházení byla vysoká. Proto jsme v našem konceptu výroby rozdělili dílce do modulů, " řekl vedoucí projektu Oliver Kress z ROI. ,,Tyto moduly vidíme jako technicko-výrobní jednotky, které jsme potom dále rozdělili na submoduly" dodal Oliver Kress. 

 

Cílem produktového rozložení bylo pomocí určených metod vybavit každý modul tak, aby bylo na konci možné vytvořit co nejvíce kombinací standardizovaných modulů a podmodulů. 

Při konstruktivním procesu standardizace poradci a spolupracovníci systematicky rozložili všechny moduly a zpracovávali kousek po kousku nový zhotovovací koncept. Projektování zahrnovalo metodiku, logistiku a celé rozložení pracovních míst. Tým mezi jiným zpracoval i potřebná pravidla na kalkulaci dosahu zásob a roztaktování zásobovacích cest na příslušné množství produkce.

 

Udržitelnost štíhlé kvalifikace

Aby bylo možné trvale snížit čas montáže, byla potřebná intenzivní analýza chodu výroby. Jen tak bylo možné stanovit, které pracovní kroky nejsou potřebné a jak je možné zlepšit pracovní místa a nastavení výrobního chodu. Aby bylo možné prosadit naplánovaný normovaný čas, bylo nutné rekvalifikovat zaměstnance už od počátku práce na projektu. Externí poradci proškolili projektové manažery výroby na KAIZEN- specialisty a plánovače logistiky pomocí metody štíhlé logistiky. ,,Hlavním cílem našich školení štíhlosti bylo zabezpečit klientovy pokroky v implementaci štíhlé výroby,“ vysvětlil Oliver Kress, vedoucí ROI Management Academy.

 

V případě společnosti Esterer šlo o koncept, který se vztahoval na všechny oblasti. Příkladem je objednávání komponent vozidel: dnes je velká část ,,standardizovaných komponentů“ vyhodnocovaná pomocí Kanban-systémů a Supertrhu a jen málo speciálních komponentů je objednávaných konkrétně podle požadavků zákazníka, případně vyrobených či dodaných od dodavatele. Příkladem je ovládání procesu výroby na základě místa: konečná montáž je vybavena jen takovými vozidly, pomocí kterých byly všechny nejdříve smontované moduly a potřebné komponenty připravené do výroby podle toku hodnot. Následně se objeví na plánovací tabuli k použití, včetně nových programů na zpětné plánování termínů, které zohledňuje následující chod výroby a zabezpečuje transparentnost. První pozitivní výsledek přeměny výroby podle toku hodnot se ukázal už na jaře 2009 ve formě výrazně redukovaného času na montáž. 

 

Nová hala – nové výzvy

Dobrá nálada a optimizmus přetrvávají v Helse i v roce 2010. V současné době se staví nová hala továrny, kde se budou od října vyrábět všechna vozidla na základě výroby podle toku hodnot.

 

 

Tým společnosti Esterer

Na základě úspěšné implementace štíhlosti v oblasti výroby cisternových vozů prosadil projektový tým metodu ,,produktové kliniky“ i při optimalizaci zhotovování zařízení, resp. strojů na tankování letadel. ,,Vozidla na dotankovávání letadel budou koncipována a vyráběna podle požadavků zákazníka. Zařízení a výbava těchto vozidel se výrazně liší případ od případu. Nejnáročnější je zohledňovat a vypořádat se s konstrukčními náklady a výkyvy v chodu výroby,“ objasňuje Julia Esterer. ,,Abychom mohli v budoucnu plynule vyrábět na základě toku hodnot, musíme výrobu konstruktivně a kompletně přepracovat.“ 

 

Kromě toho musí v současnosti experti v rámci celé ,,produktové kliniky“ sestrojit vozidla tak, aby splňovala všechny požadované funkce a měla všechny výbavové rysy, bez toho, aby bylo nutné nově vozidlo ,,vymyslet-vynalézt“ . 

Cílem je nastavit základní výbavu tak, aby si zákazníci mohli doplňkovou výbavu vybrat na základě vlastního přání a přitom to přímo neovlivnilo čas na výrobu zařízení. „V rámci konstruktivních změn budeme dbát na to, abychom naše klienty nadchli a příjemně překvapili,“ prozradila Julia Esterer. Šance jsou dobré: za design cisternových vozů získal podnik v roce 2008 renomovanou cenu iF product design award.

Julia Esterer bude na slavnosti Best Practice Event 22. dubna v Mnichově při příležitosti 30. výročí společnosti ROI Management Consulting AG referovat o upevnění kompetencí štíhlé výroby a vedení v podniku Esterer.